تفاوت‌های رندر کلاینت‌ساید و سرور‌ساید

کلاینت ساید یا سرور ساید

کلاینت‌ساید و سرور‌ساید چیست ؟

client-side و server-side دو رویه مرسوم در توسعه وب هستند که محل اجرا شدن کدهای برنامه را تأیین می نماید. توسعه دهنده های وب همچنین به این تفات در حل اجراکد ها به عنوان front-end در مقابل back-end اشاره می کنند. الته به یاد داشته باشید که کلاینت‌ساید و سرور‌ساید با frontend و backend تفاوت هایی دارند .

حال در ادامه با یکدیگر به بررسی دقیق تر این دو ریه خواهیم پرداخت.

برنامه نویسی سمت سرویس گیرنده (Client-Side) :

در این مدل،کدهای برنامه نویسی به همراه صفحه وب از سرویس دهنده به سرویس گیرنده منتقل شده و در صورت نیاز توسط مرورگر تفسیر و اجرا می شوند. اجرای این کدها می تواند ظاهر صفحه یا محتوای آنرا در صورت وقوع رویدادهای ماوس و صفحه کلید دچار تغییر کند.
در این تکنولوژی، مرورگرها دستورات برنامه نویسی را جهت تولید کدهای HTML و در زمان درخواست یک صفحه توسط کاربر ، استفاده خواهند کرد. بنابراین محتویات یک صفحه بر اساس درخواست کاربران و بصورت پویا ایجاد خواهد شد.

برنامه نویسی سمت سرویس دهنده(Server-Side):

در این مدل، اسکریپت های برنامه نویسی قرارگرفته در صفحه وب توسط سرویس دهنده اجرا شده و خروجی آنها در صفحه وب درج شده و به سرویس گیرنده فرستاده می شود. این کدها می توانند به فایلها و بانک های اطلاعاتی قرار گرفته روی سرویس دهنده دسترسی داشته و بر اساس درخواست کاربر اطلاعاتی را از آنها استخراج کرده و داخل صفحه قرار دهند.
از نکات مهم در رابطه با مدل فوق، این است که یک صفحه تا زمانی که درخواستی برای آن دریافت نشده باشد ، محتویات آن بوجود نخواهد آمد.